Bell 429
Śmigłowiec Bell 429 zapewnia wyjątkową prędkość, zasięg, osiągi w zawisie i zwiększony margines bezpieczeństwa dzięki w pełni zintegrowanemu systemowi awioniki typu „glass cockpit”, zaawansowanemu układowi przeniesienia napędu, najlepszej w swojej klasie nawigacji WAAS oraz możliwością wykonywania lotów bez widoczności IFR z jedno lub dwuosobową załogą. Napęd śmigłowca Bell 429 stanowią dwa silniki turbinowe Pratt & Whitney PW 207D1 wyposażone w podwójny cyfrowy układ sterowania FADEC. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 1460 SHP i pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 150 węzłów (278 km/h). Każdy śmigłowiec standardowo wyposażony jest w zintegrowany system awioniki Bell BasiX Pro i trzyosiowy układ automatycznego sterowania lotem, pozwalające na łatwiejsze śledzenie najważniejszych parametrów lotu i zwiększenie bezpieczeństwa poprzez skuteczną redukcję obciążenia pilota.
Bell 429 oferuje więcej miejsca w kabinie niż jakikolwiek inny lekki dwusilnikowy śmigłowiec. Wnętrze śmigłowca może pomieścić do siedmiu pasażerów oraz pilota, zależnie od konfiguracji foteli pasażerskich (standardowa konfiguracja 2+6). Całkowicie płaska podłoga zwiększa komfort pasażerów i ułatwia przewożenie ładunków. Szerokie, 62-calowe (159 cm) boczne oraz opcjonalne tylne drzwi zapewniają szybki i łatwy dostęp do wnętrza śmigłowca. Nadzwyczajne wyciszenie kabiny i odizolowanie jej od wibracji, całkowicie płaska podłoga oraz szerokie, wygodne fotele zwiększają komfort pasażerów.
Bell 429 wprowadza całkowicie nowy poziom bezpieczeństwa lotu poprzez zastosowanie podwójnych układów w systemach awioniki, układzie hydraulicznym i zespole napędowym, pozwalając na zdolność do lotu na jednym silniku i wysoką wydajność śmigła ogonowego w każdym zakresie zapotrzebowania na moc. Śmigłowiec jest certyfikowany do lotów bez widoczności IFR w kategorii A z jednoosobową załogą i jest zgodny z przepisami EU-OPS.
Bell 429 dostępny jest z dwoma wersjami podwozia – standardowym płozowym oraz z chowanym podwoziem kołowym (Bell 429 WGL), które poprzez redukcję oporów aerodynamicznych pozwala na osiągnięcie prędkości przelotowej 155 węzłów (287 km/h).
Dane techniczne:
Osiągi | ||
---|---|---|
Prędkość nieprzekraczalna VNE | 155 kts | 287 km/h |
Maksymalna prędkość przelotowa | 150 kts | 278 km/h |
Maksymalny zasięg | 411 nm | 761 km |
Maksymalny czas lotu | 4,5 godziny | |
Maksymalna moc silnika | 2 x 730 SHP | |
Pojemność | ||
Zbiornik paliwa | 217 US gal | 821 l |
Dodatkowy zbiornik paliwa (opcjonalny) | 39 US gal | 148 l |
Objętość kabiny pasażerskiej | 204 ft³ | 5,78 m³ |
Objętość bagażnika | 74 ft³ | 2,1 m³ |
Waga | ||
Masa pustego śmigłowca (bazowa konfiguracja) | 4 465 lbs | 2 025 kg |
Maksymalna masa startowa (ładunek wewnętrzny) | 7 000 lbs | 3 175 kg |
Maksymalna masa startowa (zewnętrzna) | 8 000 lbs | 3 629 kg |
Masa użyteczna (ładunek wewnętrzny) | 2 535 lbs | 1 150 kg |
Udźwig haka zewnętrznego | 3 000 lbs | 1 361 kg |