Różnice między różnymi typami licencji pilota śmigłowca – PPL(H), CPL(H), ATPL(H)
W lotnictwie istnieje wiele licencji pilota śmigłowca, w tym PPL(H), CPL(H) oraz ATPL(H). Każda z nich ma unikalne cechy i zastosowania, a wybór odpowiedniej jest kluczowy dla kariery w branży. W artykule przyjrzymy się specyfice każdej z licencji oraz procesowi ich zdobywania.
Charakterystyka licencji PPL(H), CPL(H) i ATPL(H)
Licencja PPL(H) (Private Pilot License – Helicopter) przeznaczona jest dla osób chcących latać śmigłowcem prywatnie lub rekreacyjnie. Aby ją uzyskać, należy ukończyć szkolenie teoretyczne i praktyczne, obejmujące minimum 45 godzin lotów, w tym 10 godzin samodzielnych. Wymagane są egzaminy z nawigacji, meteorologii oraz aerodynamiki. Tego rodzaju uprawnienia pozwalają na loty na własny użytek oraz przewóz pasażerów bez opłat. PPL(H) jest idealna dla hobbystów lub tych, którzy pragną zdobyć doświadczenie przed dalszym szkoleniem na CPL(H) lub ATPL(H). Należy jednak pamiętać o ograniczeniach, takich jak zakaz lotów komercyjnych.
Licencja CPL(H) (Commercial Pilot License – Helicopter) umożliwia wykonywanie lotów komercyjnych i skierowana jest do osób planujących karierę jako piloci śmigłowców. Aby osiągnąć ten cel, należy zrealizować co najmniej 185 godzin lotniczych, w tym 50 godzin samodzielnych oraz 20 godzin związanych z nawigacją. Wymagana jest także wiedza z zakresu prawa lotniczego i procedur operacyjnych. Szkolenie na CPL(H) jest bardziej zaawansowane; obejmuje planowanie transportu osób i towarów oraz współpracę z innymi służbami. Licencja ta otwiera możliwości pracy w lotnictwie medycznym, transporcie czy turystyce, a także zdobycia dodatkowych uprawnień. Tak jak w pozostałych przypadkach, konieczne jest jednak odbycie szkolenia. Licencja pilotów CPL(H) i innych musi być bowiem poprzedzona zdobyciem gruntownej wiedzy.
Licencja ATPL(H) (Airline Transport Pilot License – Helicopter) to najwyższy poziom uprawnień, pozwalający na bycie kapitanem w przewozach lotniczych. Przeznaczona jest dla doświadczonych pilotów pragnących rozwijać karierę na najwyższym szczeblu. Aby osiągnąć ten cel, wymagane jest posiadanie co najmniej 1000 godzin nalotu oraz licencji CPL(H) z uprawnieniami do lotów według przyrządów (IFR). Procedura treningowa obejmuje testy z zakresu nawigacji, prognozowania pogody oraz zarządzania personelem. Licencja ATPL(H) umożliwia pracę jako kapitan w przewozach lotniczych oraz zdobycie dodatkowych uprawnień.